Hvem er vi?

Velkommen til Børnehuset Scandiagade

Vi er en integreret daginstitution, som bor i et dejligt hus på Scandiagade 100 i den gamle del af Sydhavnen. Her har vi ligget, siden vi åbnede i 2003.

Hos os har vi plads til 102 børn fordelt på to vuggestuegrupper, to børnehavegrupper og to familiegrupper. I familiegrupperne er børn blandet på tværs af alder, og her er børn fra 0-6 år. Det giver børnene mulighed for at gå på den samme stue, helt fra de starter i vuggestue, til de skal videre i skole.

Vi har et virkelig skønt hus med gode fællesområder, hvor vi kan lave alverdens aktiviteter sammen med børnene. For eksempel har vi et børnekøkken, hvor vi inddrager børnene i madlavningen og lader dem få fingrene i dejen. Udenfor har vi en stor legeplads med masser af planter og træer, et naturværksted og en stor bålplads, som vi flittigt bruger til at lave mad sammen med børnene.

Natur og udeliv

Vi har profilen 'natur og udeliv', og det betyder, at vi er rigtig meget udenfor, enten på vores store legeplads eller i vores nærområde. Det handler både om at inddrage naturen og dens mange muligheder i de pædagogiske aktiviteter, men kan også bare betyde, at vi tager dukkerne og legoklodserne med udenfor og leger i den friske luft.

Hver fredag i sommerhalvåret har vi 'naturfredag', hvor alle børn og voksne på tværs af stuerne samles på legepladsen til forskellige aktiviteter. Det giver børnene et godt kendskab til børn og voksne fra de andre stuer og skaber mulighed for nye fællesskaber og venskaber. Og hver uge samler vi en gruppe børn, som får den ganske særlige opgave at lave dejlig bålmad til hele huset, som vi spiser sammen udenfor.

Derudover arbejder vi med temaet 'fra jord til bord' gennem hele året. Sammen med børnene sår vi spiselige planter og grøntsager, som vi passer og plejer. Når tiden endelig er inde, høster vi det, vi har dyrket. Det hele kulminerer i vores årlige høstfest i september, hvor børnene er med til at lave mad af alle de hjemmedyrkede sager.

Selvhjulpenhed - for børnene kan jo ofte selv

Vi har et stort fokus på selvhjulpenhed, for vi ved, at børnene udvikler sig meget mere, hvis vi lader dem gøre tingene selv. Det tager ofte lidt længere tid, når børnene selv skal hælde vand op i kopperne, og der sker også flere uheld - men vi tager os gerne den ekstra tid.

Vi plejer at sige, at vi ikke gør ting for barnet, vi gør det sammen med barnet. Det gælder alt fra at ryde legetøj op og skifte ble til at spise frokost eller tage overtøj på inden en tur.

For at lykkes med at gøre børnene selvhjulpne, er det vigtigt, at det sker i samarbejde med hjemmet, og at I forældre også støtter op om, at børnene øver sig i at gøre tingene selv. Se gerne denne video om, hvad selvhjulpenhed går ud på.