Hverdagen i Scandiagade

Kendskab giver venskab. Det er en af grundtankerne i Scandiagade, og derfor arbejder vi ofte sammen på tværs af stuer og aldersgrupper. Vi har blandt andet en fælles ”naturfredag” fra den 1. april til den 1. oktober, hvor dagens frokost bliver tilberedt over bål af en gruppe børn og en pædagogisk medarbejder.

I Scandiagade elsker vi at være på tur, og foruden vores planlagte turdage, er der er rum og frihed til spontanitet og til at tage på tur, når lysten og behovet melder sig. Vores Christiania-cykler gør det let at pakke børn og madpakker og fx nyde frokosten i Valbyparken. Vi bruger vores nærmiljø rigtig meget og besøger gerne Tippen, Valbyparken, Karens Minde og alle de andre grønne områder omkring børnehuset. Vi har også årskort til Zoologisk Have og Planetariet.

I børnehuset arbejder vi desuden meget med selvhjulpenhed, og vi forventer I som forældre bakker op om dette derhjemme. Vi gør ikke noget for barnet, men sammen med barnet.

Morgen

Vi åbner klokken 7 i alrummet, hvor vi tager imod de første børn. Der bliver tilbudt morgenmad til dem, der har behov for det. I Scandiagade har vi stort fokus på ’den gode modtagelse’, så barnet får en god start på dagen. Det er vigtigt, at både barn og forælder føler sig velkommen og oplever, at der er tid til, at de bliver taget imod. Vi bestræber os på at holde afleveringen kort, så er der brug for en snak om løst og fast, kan vi aftale et tidspunkt, hvor der er mere tid til dette.

Klokken 9 spiser vi formiddagsmad.

Formiddag

Klokken 9.30 har vi samling på stuerne. En samling kan vare alt fra 15-60 minutter alt efter børnenes behov. Herefter deler vi os op i mindre grupper med en voksen i hver. Nogle tager måske på tur, andre leger på legepladsen, mens andre tegner, leger med modellervoks eller lignende inde i huset.

Frokost

Klokken 11 spiser vi frokost på stuerne i ro og mag. Måltidet er en social begivenhed, og der er meget læring og pædagogik forbundet med at spise. Her spiller selvhjulpenhed igen en stor rolle, når de mindste børn skal lære at spise med ske og drikke af kop, mens de større børn får lov at øse op på tallerkenen, række skålen med pasta videre til naboen og tørre sig om munden med en klud, når måltidet er slut.

Efter frokost er det tid til lur for de mindste. Resten er typisk på legepladsen, hvor de voksne hjælper børnene ind i aktiviteter og leg. Det kan fx være en sanseaktivitet med vand. Der er også mulighed for at være inde i huset, hvis vejret ikke er til at være udendørs.

Eftermiddag

Vi serverer eftermiddagsmad klokken 14, og herfra begynder børnene langsomt at blive hentet. Vi sætter små aktiviteter i gang – ofte udendørs. Det kan fx være, at vi tager et tæppe med ud og leger med lego i skyggen eller omdanner et af legepladsens borde til et tegnebord.

Sidst på dagen, når mange af børnene er blevet hentet, samler vi de sidste børn på legepladsen, på en stue eller i fællesrummet. Vi lukker klokken 17.